عيد فطر،آثار و برکات آن
عيد فطر،آثار و برکات آن
عيد چيست؟
"عيد" در لغت از ماده "عود" به معني بازگشت است، لذا روزهايي را که مشکلات قوم و جمعيتي برطرف مي شود و به پيروزي ها و راحتي هاي نخستين باز مي گردند، عيد مي نامند. مانند عيد فطر و قربان به مناسبت اين که در پرتو اطاعت يک ماهه رمضان يا انجام فريضه بزرگ حج، صفا و پاکي فطري نخستين به روح و جان ، باز مي گردد، و آلودگي هايي که بر خلاف فطرت است ، از ميان مي رود.
فلسفه اعياد اسلامي
چهارعيد در اسلام به طور رسمى وجود دارد که عبارت اند از: عيد قربان، عيد غدير، عيد جمعه و عيد فطر. عيد قربان جشن ايثار و فداکارى است، و مسلمان در اين رابطه به خويشتن بازمي گردد که آيا به باطن و ماهيت چنين عيدى رسيده است يا نه. آن گونه که ابراهيم خليل (ع) قهرمان توحيد شد، و حسين بن على عليه السلام آن را درکربلا تکميل کرد. عيد غدير جشن ولايت و امامت است و انسان مسلمان با ژرف انديشى به خويشتن مي نگرد که آيا انتخاب او در مسئله بسيار مهم رهبرى، صحيح بوده است يا نه؟ که در بينش اسلام ناب، مسئله بسيارعميقى است، و از ارکان زيربنايى نظام اسلام است، که اگر او نباشد هيچ يک ازمفاهيم اسلام، ارزش و اصالت خود را نمي توانند نشان دهند. عيد جمعه بازگشت به خويشتن است که نقش اساسى در پيشبرد اهداف، و وصول به مقصود دارد، و به راستى که برقرارى اتحاد و يک رنگى وهمدلى مسلمانان، وسيعترين و ژرف ترين برکات را براى آنها به ارمغان خواهد آورد.
ولى آيا مي دانيد که اگر عيد فطرت و خودسازى نباشد، عيدهاى ديگر تکميل نخواهد شد. اگر چنين عيدى درزندگى انسان تحقق يابد همه روز، روزعيد است؛ چنان که اميرمومنان على(ع) فرمود: «انما هوعيد لمن قبل الله صيامه و شکر قيامه، و کل يوم لا يعصى الله فيه فهو عيد؛(1) امروزتنها عيد کسانى است که روزه آنها در پيشگاه خدا پذيرفته شود، و عبادتهاى شبانه آنها مورد پذيرش خداوند شده باشد، و هر روزى که گناه نکنى روزعيد تو است.»حضرت على(ع) اين سخن را از سرچشمه وحى گرفته بود، چرا که وقتى خطبه رسول خدا(ص) را درمسجد پيرامون فضايل ماه رمضان شنيد، از آن حضرت پرسيد: «بهترين کار در ماه رمضان چيست؟» پيامبر(ص) پاسخ داد: «الورع عن محارم الله عزوجل؛ (2) ورع و پرهيزکارى ازآن چه خداوند حرام نموده است مي باشد؛ يعنى همان خودسازى و بازگشت به فطرت پاک توحيدى
روز بازگشت به فطرت
در فرهنگ اسلامى اولين روز ماه شوال به عنوان عيد فطر و جشن بازگشت به فطرت معين شده است، زيرا مسلمانان روزهدار در طول ماه رمضان با ارتباط هاى پى در پى با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفيه روح و جان خويش همت گماشته و از تمام آلودگي هاى ظاهرى و باطنى که بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعى خود برمي گردند . اميرمؤمنان على عليه السلام نيز از همين زاويه به عيد فطر مىنگرد و با اشاره به روز عيد مي فرمايد: «انما هو عيد لمن قبل الله صيامه وشکر قيامه وکل يوم لا يعصى الله فهو عيد (1)؛ اين عيد کسى است که خدا روزهاش را پذيرفته و نماز او را ستوده است و هر روز که خدا نافرمانى نشود، آن روز عيد است.
آري روز ترک گناه و فاصله گرفتن از زشتيها و پليدي ها و روز غلبه بر شياطين، روز عيد است. عيد فطر روز بازگشت به فطرت است، اين معنا را مي توان از لغت «عيد فطر» هم فهميد، چرا که «عيد» به معناى بازگشت و «فطر» به معناى «فطرت و طبيعت» است .
مسلمانان در اين روز در اثر يک ماه ضيافت و مهمانى خداوند به صفاى باطن دست يافته و در حقيقت، شخصيت واقعى خويش را بازيافتهاند. آرى، فطرت پاک انسان در طول سال در اثر غبارهاى جهل و نادانى و غفلت به انواع گناهان و معصيت ها مبتلا شده و از حقيقت خود دور مي شود و در نتيجه دچار خود فراموشى و خدا فراموشى مي گردد . اما با فرا رسيدن ماه مبارک رمضان، انسان مسلمان در پرتو فضاى معنوى آن ماه و تلاشهاى خويش به يک زندگى نوين دست مي يابد، که مي توان آن را «بازگشت به خويشتن» ناميد.
در روز عيد فطر گويى يک مسلمان از نو متولد مي شود، چرا که طبق گفتار اميرمؤمنان علي عليه السلام، روزه داران در شب عيد فطر از تمام آلودگي ها و پليدي ها پاک شده اند و کمترين پاداش خود را که پاکى و پاکيزگى است دريافت نمودهاند. آن حضرت چنين مي فرمايد: « واعلموا عبادالله! ان ادنى ما للصائمين والصائمات ان يناديهم ملک فى آخر يوم من شهر رمضان: ابشروا عباد الله! فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کيف تکونون فيما تستانفون (2)؛ اى بندگان خدا! بدانيد که کوچکترين چيزى که براى مردان و زنان روزهدار است، اين است که فرشتهاى در روز آخر ما مبارک رمضان به آنها ندا مي دهد: اى بندگان خدا! بشارتتان باد که [خداوند متعال ] تمام گناهان گذشته شما را آمرزيد، پس بنگريد که بعد از اين چگونه عمل خواهيد کرد.
شيخ مفيد مىي نويسد: اين که روز اول ماه شوال عيد اهل ايمان قرار داده شده است، به خاطر اين است که آنان براى قبولى اعمالشان در ماه رمضان خوشحالند و از اين که خداوند متعال گناهانشان را بخشيده و بر عيبهاى آنان پرده کشيده و مژده و بشارت از طرف خداوند رسيده است که ثوابهاى بسيارى براى روزه داران عطا خواهد کرد و از اين که مؤمنين در اثر تلاشهاى شب و روز ماه مبارک رمضان چند مرحله به قرب الهى نزديک شدهاند، حالت سرور و نشاط دارند.در اين روز غسل معين شده و اين علامت پاکى از گناهان مي باشد، عطر زدن و بوى خوش استعمال کردن و لباس زيبا و تميز پوشيدن و به صحرا رفتن و زير آسمان نماز خواندن همه اش علامت شادى و سرور و از روى حکمت مىباشد.
تعظيم شعائر اسلامى
