• 1400/04/28 - 05:03
  • - تعداد بازدید: 1088
  • - تعداد بازدید کنندگان: 1086
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
در دوره دانش افزايي استادان با موضوع دين در دنياي مدرن مطرح شد:

تلقي ما از دو مفهوم دين و مدرنيته، تعيين کننده نوع نگاه به مقوله دين در دنياي امروز است.

در دوره دانش افزايي استادان با موضوع دين در دنياي مدرن مطرح شد:
تلقي ما از دو مفهوم دين و مدرنيته، تعيين کننده نوع نگاه به مقوله دين در دنياي امروز است.

307464.mp3 تلقي ما از دو مفهوم دين و مدرنيته، تعيين کننده نوع نگاه به مقوله دين در دنياي امروز است.
به گزارش روابط عمومي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و به همت دفتر هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاه علوم پزشکي ايران دوره دانش افزايي دين در دنياي مدرن با حضور جمعي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران و دکتر ابوالفضل روحي عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد. در اين دوره ،  موضوع دين در دنياي مدرن بعنوان يکي از مهمترين چالشهاي نظري امروز جهان عنوان شد که خاستگاه آن دنياي غرب به شمار مي رود بدين صورت که پس از بروز و ظهور ظواهر و نتايج مدرنيته در غرب، کليسا در رابطه با دين زدايي از جامعه غرب احساس نگراني کرد و باب اين بحث ها در غرب باز شد و به تبع آن در ساير جوامع و اديان هم مطرح گرديد، در کشور ما هم بدون پيش آگاهي نسبت به مباني نظري و تئوريهاي مدرنيته از طرفي و تلقي و برداشت و مقايسه ناصواب آموزه هاي کليسا با اسلام از طرف ديگر، به اين موضوعات دامن زده شد.
دکتر روحي با بيان اين مطلب که تلقي ما از دو مفهوم دين و مدرنيته، تعيين کننده نوع نگاه به مقوله دين در دنياي امروز است، اظهار داشت طبق تعريف اکثر جامعه شناسان غربي جامعه مدرن جامعه اي است که چهار مولفه داشته باشد يک،کاملا ليبرال باشد، بايد دقت کرد که ليبراليسم يک بسته کاملي است که در بعضي جوامع نميتواند تحقق پيدا کند. دو، معتقد به اومانيسم باشد آن هم اومانيسم فردي يعني همه ارکان هستي را بر مبناي محوريت انسان تعريف کند ، سه، سکولار باشد يعني بين دين و دنيا فاصله باشد وچهارم پلوراليسم يا تکثرگرايي در آن جامعه وجود داشته باشد. بر اين اساس مدرنيته بر اساس مباني فکري و ايدئولوژي غربي براي هر جامعه اي امکانپذير نيست. بنابراين ظواهر مدرنيته که شامل تکنولوژي و بکارگيري قدرت علم است ممکن است به جامعه اي راه يابد اما مدرن به حساب نيايد.
عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي در ادامه به تعريف و از تلقي دين پرداخت و افزود نگاه سنتي به دين که شامل آموزه هاي وحياني براي هدايت بشر و رستگاري است در مقابل تعاريف متعدد غرب از دين دارد و حداقل به ???نوع مي رسد بعنوان نمونه هرنوع باوري که برپايه آن رفتاري از فرد سر ميزند يا باعث شکل گيري يک سبک زندگي خاصي گردد و بسياري تعاريف ديگر.
وي با تفکيت و تفاوت دين و معرفت ديني گفت اين تفاوت بين يک حقيقت به نام دين و برداشت هاي مختلف از آن حقيقت است که معرفت ديني نام دارد بنابراين دين يک حقيقت واحد و معرفت ديني بسيار متکثر است.
دکتر روحي با جمع بندي اين بخش که بدون آگاهي از مباني هر ديني نبايد به تحليل و تفسير آن پرداخت عنوان کرد نبايد آنچه از آموزه هاي متناقض مسيحيت و تعاليم تنگ نظرانه و سخت گيرانه کليساست و خود غرب در برابر آن قيام کرده و در مقابل آن ايستاد به عنوان مفهوم و مايه دين براي همه جوامع بشري تعميم داد و نسخه واحدي براي همگان پيچيد و اديان و باورهاي سنتي بسياري از کشورها جوامع را ناديده گرفت اگرچه در ظاهر بسيار پيشرفته به حساب بيايند ژاپن، چين و برخي کشورهايي که مظاهر تمدني غرب را دارند از اين مقوله اند.
دکتر روحي ادامه داد به جهت پويايي دين اسلام بويژه فقه شيعه آنچه امروز به عنوان ظواهر مدرنيته هست اگر در مسير سعادت بشر قرار گيرد منافاتي با دين ندارد اگرچه بخش هايي از مسيحيت و حتي اسلام تنگ نظرانه آنرا نمي پذيرند، اما مباني فلسفي و نظري که اساس مدرنيته را تشکيل مي دهند و پيش تر به آنها اشاره شده با اصول اساسي و بنيادي اسلام در تضاد است و قابل جمع نيست بنابراين هم مي توان ديندار حقيقي بود و هم به تجربيات و دستاوردهاي بشري توجه داشت اما بايد دقت کرد اين مباني فکري و فلسفي و ايدئولوژي است که رفتار خاصي را به دنبال دارد و نبايد فريب خورد چرا که با از ميان برداشتن نام دين و حذف ايدئولوژي، تئوريها و نظريه هاي متعددي بعنوان بديل جايگزين آنها شده است. اينجاست که تحول بايد در علوم انساني باشد نه علوم فني و تجربي چرا که پايه و اساس اين تحولات، فلسفه و تئوري پردازي هايي است که در اين حوزه صورت ميگيرد و علوم تجربي و فني و تکنولوژي و حتي نظام سازي را بر اساس نوع تفکر سوق مي دهد.
اين استاد دانشگاه بيان کرد امروز اخلاق و معنويت هم در غرب در ساختار غير ديني تعريف شده و اخلاق را در برابر دين قرار داده است اين در حالي است که در ساختار اصيل دين اسلام، اخلاق بخشي از دين است نه روبروي آن. در دين اسلام هم در بعد ارتباط فردي با خداوند و هم در بعد مسائل اجتماعي مولفه پاسخگويي به نيازهاي زمانه وجود دارد که در هيچکدام از اديان پيش از آن از جمله مسيحيت وجود ندارد اما اين تفاوت ماهوي و ذاتي در شريعت اين اديان است که به اذعان بسياري از انديشمندان و متفکران امروزي دين اسلام واجد همه ابعاد فردي و اجتماعي است و طبيعي است هرچه شناخت از دين بيشتر شود مي تواند در اين زمينه راهگشا باشد.
دکتر روحي در پاسخ به پرسش چگونگي تبيين دين براي کودکان و نوجوانان اظهار داشت در اين زمينه اسلام داراي مباني خاص فلسفي ديني براي کودکان است هرچند در اين باره کار زيادي نشده است اما در مواردي هم آثار خوب و قابل توجهي از نويسندگاني نظير غلامرضا ابهري و سيد امين جمالي به زبان و ادبيات امروزي وجود دارد.
بحث و گفتگو و پرسش و پاسخ درباره موضوعات مطرح شده در اين دوره يکروزه جريان داشت.
 






 
  • گروه اخبار : اخبار پايگاه
  • کد خبر : 307464
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings