دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences










 

همایش نقش مردم و جامعه نخبگان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱۲/۴ | 
همایش نقش مردم و جامعه نخبگان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی با سخنرانی استاد دکتر رحیم پور ازغدی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه روز سه شنبه 29 بهمن ماه در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
در این همایش استاد رحیم پور ازغدی پیرامون نقش نخبگان و مردم در به وجود آمدن تمدن نوین اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در سخنان خود گفت: در تمدن سازی نوین اسلامی آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است حرکت توأمان نخبگان و مردم جامعه اسلامی است.
وی أکید کرد بخشی از ابعاد نظامات اجتماعی ما برگرفته از مبانی فرهنگی خودمان است، خودمان انتخاب کرده ایم و خودمان ساخته ایم و اسلام به ما ارایه کرده است و ما آن را با اعتقاد پذیرفته ایم، اما بخشی از این ویژگی ها هم انتخاب ما نبوده است و در روزگار معاصر به ما تحمیل شده است، باید بیندیشیم ببینیم که چه ابعادی از مدنیت امروز برای ما مورد قبول ماست و چه مقداری نیست و در این مسیر است که باید به وضع مطلوب برسیم. حال باید آن وضع مطلوب را در قالب این واژه تعریف کرده ایم: «تمدن نوین اسلامی» یعنی چیزی که باید تلاش کنیم به آن برسیم و آن را بسازیم البته این مفهوم به خودی خود مفهومی انتزاعی است اما آنچه واقعیت دارد نظامات اجتماعی است که بر ما حاکم است و ما در آن بستر در حال رشد هستیم.
رحیم پور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وضعیت حالِ هر فرد یا حال هر جامعه ای محصول گذشته است، یعنی ما انباری از خاطرات، ظرفیتها و میراث گذشته را امروز داریم، مثل یک درختی که تنومند شده است، این اتفاق یک دفعه نبوده بلکه به مرور زمان تکوین شده است، حال ارتباط گذشته و حال و آینده را با چه نظر و تفکری ببینیم شاید یک واژه بتواند همه این موارد را به هم پیوند دهد، واژه ای به نام تکامل، یعنی ایرانیان در سه برهه تمدنی درخشش داشتند، یکی تمدن باستان که یکی از شاخصه های مهم اش تخت جمشید است که برای خودش یک عظمتی دارد و در مقابل اهرام مصر، دیوار چین یا تمدن های کهن قرار می گیرد و نشان می دهد قومی که از یک فرهنگ و ابزارسازی پیشرفته ای برخوردار بودند آنجا زندگی می کنند.
اما مقطع دوم اینکه همین قوم پیشتاز با اسلام برخورد می کنند و درک می کنند حقیقتی بالاتر از آنچه که داشتند به آنها عرضه شده است، اینجا یک اتفاق افتاده است، اسلام را پذیرفتند اما این اسلام و حامل این اسلام اعرابی بودند که خودشان در حد این اسلام رشد نداشتند و این خودش برای ایرانیان یک مساله شده است، اما چون مردم ایران فرهنگی هستند بین اسلام و حاملان اسلام تفکیک قایل شدند، به نظر من این بخش تمدنی ایران خود را در زبان و نوشتار ما نشان داد. ما زبان فارسی حرف می زنیم و نه عربی اما به خط عربی می نویسیم. در مقابل خلافت و نظام سیاسی اسلام که آن زمان حاکم است و خودش آرام آرام از اسلام دور می شود را نپذیرفته ایم، یعنی ما اصل اندیشه ای را پذیرفتیم اما آن را از حامل آن اندیشه جدا کردیم. وی در پایان سخنان خود گفت: اینجاست که بحث شهید مطهری پیش می آید که درکتاب خدمات متقابل اسلام ایران با آن اشاره شده بود مبنی بر اینکه بزرگترین خدمات را ایرانیان به اسلام داشتند. اوج تمدن ایرانی اسلامی در قرن چهارم و پنجم هجری متبلور می شود و تقریبا مصادف با دوره آل بویه در ایران است که از آن به عصر طلایی یاد می کنند. اما اگر به سومین دوره که می شود گفت دوره قبلی را در خود جای داده است با یک حرکت تکاملی نگاه کنیم عصر صفویه است که طی آن این تمدن اسلامی رنگ و بویی ولایی و شیعی می یابد و به قول برخی از مورخان اروپاییان به ویژه متوجه شدند که بعد از ایران هخامنشی یک ایران بزرگ دوباره متولد شده است آن هم در عصر صفوی به ویژه در عصر شاه عباس صفوی، یعنی ملاک های تمدنی دوباره در ایران رشد کرده و دیده شده است و آن تمدن گذشته آمده است. تمدنی که ما امروز می توانیم بسازیم می تواند با یک بازنگری در گذشته و نقد در گذشته صورت گیرد؛ یعنی ما به هیچ وجه همه ابعاد گذشته تمدنی خودمان را تمجید نمی کنیم و تایید نمی کنیم.
در پایان این همایش دانشجویان، اساتید و کارکنان در خصوص موضوعات مطرح شده به پرسش و پاسخ پرداختند.



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 369 بار   |   دفعات چاپ: 6 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر