زندگينامه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها)
سالروز شهادت دخت نبي اکرم(ص) حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليه تسليت باد...
زندگينامه حضرت زهرا (س)
1.مقدمه
2. دوران زندگي فاطمه زهرا ( ع )
3.چگونگي ازدواج فاطمه ( ع ) و علي ( ع )
4.از شادي تا اندوه
مقدمه
بدون ترديد در ميان زنان و بانوان اسلامي ، فاطمه زهرا ( ع ) محبوبترين چهره ديني ، علمي ، ادبي ، تقوايي و اخلاقي در ميان مسلمانان و ديگر مردم جهان به شمار مي رود . شخصيت فاطمه زهرا ( ع ) سيده نساء العالمين ( سرور زنان جهان ) اسوه و الگويي تام و تمام براي تمام زنان عاشق عفت و فضيلت است . در دامن پاک فاطمه زهرا ( ع ) بود که دو امام بزرگوار و دو شخصيت ممتاز عالم بشري ، حضرت امام حسن ( ع ) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسين ( ع ) سرور شهيدان تربيت يافتند ، و نيز زينب کبري ( ع ) حماسه مجسم و مجسمه شجاعت و نمونه يکتا در سخنوري و حق طلبي که پيام حسيني و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد و نقاب شرک و ريا و پستي و دنياپرستي را از چهره يزيد و يزيديان به يک سو زد . کيست که نداند که مادر در تربيت فرزندان بويژه دختران ، سهم بسيار زيادي دارد ، و فاطمه زهرا ( ع ) بود که روح آموزش و پرورش اسلامي را در مهد عفت و کانون تقواي خانوادگي به پسران و دختران خود آموخت . پدر و مادر : فاطمه يگانه دختر بازمانده پيغمبر ( ص ) از خديجه کبري مي باشد . چه بگويم درباره پدري که پيغمبر خاتم و حبيب خدا و نجات دهنده بشر از گمراهي و سيه کاري بود ؟ چه بگويم درباره پدري که قلم را توان وصف کمالات اخلاقي او نيست ؟ و فصيحان و بليغان جهان در توصيف سجاياي او عاجز مانده اند ؟ و اما مادرش خديجه دختر خويلد از نيکوترين و عفيفترين زنان عرب قبل از اسلام و در دوره اسلامي نخستين زني که به پيامبر اکرم ( ص ) ، شوهرش ، ايمان آورد و آن چه از مال دنيا در اختيار داشت - در راه پيشرفت اسلام - کريمانه بذل کرد . درجه وفاداري خديجه ( ع ) نسبت به پيامبر ( ص ) را در بذل مال و جان و هستي اش ، تاريخ اسلام هرگز فراموش نخواهد کرد . همچنان که پيامبر اکرم نيز تا خديجه زنده بود زني ديگر نگرفت و پيوسته از فداکاريهاي او ياد مي کرد . از عايشه ، زوجه پيامبر ( ص ) ، نقل شده است که گفت : " احترام هيچ يک از زنان به پايه حرمت و عزت خديجه نمي رسيد . رسول الله ( ص ) پيوسته از او به نيکي ياد مي کرد و به حدي او را محترم مي شمرد که گويا زني مانند خديجه نبوده است " . عايشه سپس نقل مي کند : روزي به پيغمبر ( ص ) گفتم : او بيوه زني بيش نبوده است ، پيغمبر سخت برآشفت به طوري که رگ پيشاني اش برآمد . سپس فرمود : به خدا سوگند بهتر از خديجه کسي براي من نبود . روزي که همه مردم کافر و بت پرست بودند ، او به من ايمان آورد . روزي که همه مرا به جادوگري و دروغگويي نسبت مي دادند ، او مرا تصديق کرد ، روزي که همه از من روي مي گردانيدند ، خديجه تمام اموال خود را در اختيار من گذاشت و آنها را در راه من بي دريغ خرج کرد . خداوند از او دختري به من بخشيد که مظهر پاکي و عفت و تقوا بود . عايشه سپس مي گويد : به پيغمبر عرض کردم از اين سخن نظر بدي نداشتم و از گفته خود پشيمان شدم . باري ، فاطمه زهرا ( ع ) چنين مادري داشت و چنان پدري . گفته اند : خديجه از پيغمبر ( ص ) هفت فرزند آورد : قاسم که کنيه ابو القاسم براي پيغمبر از همين فرزند پيدا شد . وي قبل از بعثت در دو سالگي درگذشت . عبد الله يا طيب که او هم قبل از بعثت فوت شد . طاهر ، که در آغاز بعثت متولد شد و بعد از بعثت درگذشت . زينب که به ازدواج ابو العاص درآمد . رقيه که ابتدا با عتبه و پس از آن با عثمان بن عفان ازدواج کرد و در سال دوم هجرت درگذشت . ام کلثوم که او نيز به ازدواج عثمان - پس از رقيه - درآمد و در سال چهارم هجرت درگذشت . هفتم فاطمه زهرا ( س ) که به ازدواج حضرت علي ( ع ) درآمد و سلاله پاک امامان بزرگوار ما ثمره اين ازدواج پر شوکت و برکت است . ولادت فاطمه زهرا ( ع ) را روز بيستم جمادي الثاني سال پنجم بعثت مي دانند که در مکه اتفاق افتاد . بنابراين در هنگام هجرت ، سن آن بانوي يگانه نزديک نه سال بوده است . نامها و لقبهايي که فاطمه ( ع ) دارد ، همه بازگوينده صفات و سجاياي ملکوتي اوست ، مانند : صديقه طاهره ، زکيه ، زهرا ، سيده النساء العالمين و خير النساء و بتول ... . کنيه هاي آن حضرت : ام الحسن ، ام الحسنين ، ام الائمه ... . و شگفت تر از همه " ام ابيها " يعني " مادر پدرش " مي باشد که نشان دهنده علاقه بسيار زياد فاطمه ( ع ) است به پدر بزرگوارش و اين که با همه کمي سن از آغاز کودکي پناهگاه معنوي و تکيه گاه روحي - بعد از خداوند متعال - مانند خديجه براي پدر بزرگوارش بوده است . لقب ام ابيها را پيغمبر ( ص ) به دختر عزيزش عنايت کرد . چون کلمه " ام " علاوه بر مادر ، به معني اصل و منشأ هم به کار مي رود و مانند " ام الخبائث " که به شراب ( سرچشمه همه زيانها و بديها ) مي گويند و " ام القري " که به مکه معظمه گفته مي شد ، بنابراين ام ابيها به معني منشأ و اصل و مظهر نبوت و ولايت است ، و براستي زهرا ( س ) درخت سايه گستري بود که ميوه هاي شيرين امامت و ولايت را به بار آورد .
دوران زندگي فاطمه زهرا ( ع )
فاطمه زهرا ( س ) وارث صفات بارز مادر بزرگوارش خديجه بود - در جود و بخشش و بلندي نظر و حسن تربيت وارث مادر و در سجاياي ملکوتي وارث پدر و همسري دلسوز و مهربان و فداکار براي شوهرش علي ( ع ) بود . در لوح دلش جز خداپرستي و عبادت خالق متعال و دوستداري پيامبر ( ص ) نقشي نبسته و از ناپاکي دوران جاهليت و بت پرستي به دور بود . نه سال در خانه پر صفاي مادر و در کنار پدر و نه سال ديگر را در کنار شوهر گرانقدرش علي مرتضي ( ع ) دوش به دوش وي در نشر تعليمات اسلام و خدمات اجتماعي و کار طاقت فرساي خانه ، زندگي کرد . اوقاتش به تربيت فرزند و کار و نظافت خانه و ذکر و عبادت پروردگار مي گذشت . فاطمه ( ع ) دختري است که در مکتب تربيتي اسلام پرورش يافته و ايمان و تقوا در ذرات وجودش جايگزين شده بود. فاطمه در کنار مادر و آغوش پر مهر پدر تربيت شد و علوم و معارف الهي را از سرچشمه نبوت فراگرفت و آنچه را به سالها آموخته ، در خانه شوهر به مرحله عمل گذاشت و همچون مادري سالخورده و کدبانويي آزموده که تمام دوره هاي زندگي را گذرانده باشد - به اهل خانه و آسايش شوهر و تربيت فرزندان - توجه مي کرد و نيز آنچه را در بيرون خانه مي گذشت ، مورد توجه قرار مي داد و از حق خود و شوهرش دفاع مي کرد .
چگونگي ازدواج فاطمه ( ع ) و علي ( ع )
از آغاز معلوم بود و همه مي دانستند که جز علي ( ع ) کسي همسر ( کفو ) فاطمه دختر پيامبر عاليقدر اسلام نيست . با وجود اين ، بسياري از ياران و کساني که خود را به پيغمبر ( ص ) نزديک احساس مي کردند ، به اين وصلت چشم داشتند و اين آرزو را در دل مي پروردند . نوشته اند : پس از اين آزمونها عده اي از اصحاب به حضرت علي ( ع ) مي گفتند : چرا براي ازدواج با يگانه دختر پيغمبر ( ص ) اقدام نمي کني ؟ حضرت علي ( ع ) مي فرمود : چيزي ندارم که براي اين منظور قدم پيش نهم . آنان مي گفتند : پيغمبر ( ص ) از تو چيزي نمي خواهد . سرانجام حضرت علي ( ع ) زمينه را براي طرح اين درخواست آماده ديد . روزي به خانه رسول اکرم ( ص ) رفت . اما شدت حيا مانع ابراز مقصود شد . نوشته اند دو سه بار اين عمل تکرار گرديد . سومين بار پيغمبر اکرم ( ص ) از علي ( ع ) پرسيد : آيا حاجتي داري ؟ علي ( ع ) گفت : آري . پيغمبر فرمود : شايد براي خواستگاري زهرا آمده اي ؟ علي عرض کرد : آري . چون مشيت و امر الهي بر اين کار قرار گرفته بود و پيامبر از طريق وحي بر انجام دادن اين مهم آگاه شده بود ، مي بايست اين پيشنهاد را با د