برگزاری نشست تحلیلی با موضوع علم، دین، معنویت و سلامت
17765.mp3
برگزاری نشست تحلیلی با موضوع علم، دین، معنویت و سلامت
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، با توجه به اهمیت مباحث علوم انسانی و گرایش روزافزون دانشگاههای بزرگ جهان برای ارتباط بیشتر علم و دین و نیز دین و سلامت، نشست تحلیلی با موضوع علم، دین، معنویت و سلامت با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه شریف برگزار شد.
دکتر مهدی گلشنی استاد فیزیک و بنیانگذار فلسفه علم در دانشگاه صنعتی شریف با اظهار تاسف از اینکه در دو سه دهه اخیر تحولات خیلی مهمی در میان سرآمدان علم در غرب رخ داده که نسیم آن به ایران نوزیده بیان کرد این بخاطر نفوذ بسیار غرب در دانشگاههای ماست و مانع ورود این دیدگاهها به ایران شده و متأسفانه فقط اداهای زشت غرب در محیط ما تقلید می شود وی با ابراز اینکه در60 سال پیش در امریکا خبری از رابطه علم و دین نبود ولی الان خیلی فرق کرده گفت امروزه فیلسوفان و فیزیکدانان خداباور به شدت زیاد شده اند، انجمن فیلسوفان خداباور که ایجاد شده امروزه چند هزار عضو دارد، ، همچنین انجمن اروپایی علم و الهیات که هر دو سال یکبار جلسه دارند و از همه رشته ها در آن هستند و بطور خلاصه شواهدی در احیای دین و معنویت در غرب وجود دارد که به افزایش قابل توجه در فیلسوفان خداباور، برگزاری تعداد بیشمار سمینار و درس علم و دین و تالیف کتاب های متعدد در این زمینه می توان استناد کرد در این زمینه کتاب هایشان بهترین شاهد است
دکتر گلشنی درباره رابطه علم و دین با بیان اینکه کار علم این است که ساختار طبیعت را کشف کند و کار دین هم اینست که به یافته های علمی معنا ببخشد و به یک موجود متعال ارتباط دهد گفت در دوران تمدن اسلامی جهان بینی دینی حاکم بوده است بطوریکه تمام دانشمندان درجه اول اسلام مانند ابن سینا و ابوریحان تمام فعالیتهای علمی خود را عبادت می دانستند و هیچ نوع تفکیکی بین علوم و اعمال عبادی قائل نمی شدند و صریح آن نیز در روایات ما هست، حتی همین ذهنیت و بینش در دانشمندان اولیه علوم جدید هم وجود داشت بعنوان نمونه نیوتن گفته بود هدف من از این کار علمی اینست که بندگان خدا را به سمت او رهنمون کرده باشم. اما بعد از گذشت مدت ها تمدن غرب از این مبانی فاصله گرفت و سکولار شد و با فلسفه پوزیتیویسم، دین کنار گذاشته شد و به تقلید از غرب و به تبع آنها دانشکده های ما هم سکولار شدند.
وی با ابراز اینکه دانشمندان غربی در قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم گفتند جواب همه سوالات را علم می دهد حتی نهرو مهمترین نخست وزیر هند هم صریحاً گفت هرسوالی که علم جدید جواب ندهد این سوال جواب ندارد، اما در نیمه دوم قرن بیستم آثار منفی علم روشن شد بطوریکه راسل بعد از جنگ جهانی اول در 1924 کتابی نوشت که در آن گفت علم آنطور که امروز پیش می رود فقط اهداف قدرتمندان و ثروتمندان را تامین می کند و این جنگ جهانی نشان داد با کمک خود خود علم نمی توان جلوی سوءاستفاده از علم را گرفت و همچنین بعد از جنگ جهانی دوم، شوماخر اقتصاددان تراز اول آلمانی در کتاب خود تحت عنوان رهنمای حیرت زدگان نوشت در این عصرجدید علم برای شناخت، به علم برای بهره برداری تبدیل شد و حکمت کنار گذاشته شد در همین رابطه پوپر مطرح کرد که ارزش های اخلاقی را نمی توان با علم توجیه کرد این ارزش ها با علم توصیف نمی شوند بعلاوه سوالاتی مانند از کجا آمده ایم و به کجا می رویم وجود دارد که وی آنها را دغدغه های بنیادی انسان نام گذاشته بود و گفته بود که علم نمی تواند به این سوالات جواب دهد.
استاد ممتاز دانشگاه با اشاره تغییر بنیادین در نگرش به علم در بین سرآمدان علمی جهان گفت در دو سه دهه اخیر سرآمدان علوم در غرب به این نتیجه رسیده است که باید کل نگری به عنوان چتری جامع بر سر همه علوم باشد، با اینکه غرب از مسیر قبلی خود برگشته اما متاسفانه این تحول مهم غرب به دانشکده های ما نرسیده و هنوز نگاه پوزیتیویستی حاکم است و یافته های مبتنی بر حواس ارزش دارند، این در حالی است که علاوه بر غرب در مالزی و اندونزی بسیار بیشتر از ایران به این مقوله توجه می شود.
استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود درباره رابطه مثبت دین و سلامت با اشاره به نتایج تحقیقات و پژوهش های متعدد در این چند دهه اخیر مانند بروز منافع فردی و اجتماعی دین، تقلیل جرائم و بهبود امراض روحی، اثر تعهد دینی در سلامت دینی و روانی، افزایش تعاملات و حمایت های اجتماعی توسط دین، فراهم کردن امکان مقابله با تنش ها و جلوگیری از افسردگی، فراهم کردن جهان بینی خوشبینانه، پاسخ اعتقادات دینی به دغدغه های بنیادین انسان، دوستی دیگران و کوشش جهت رفع نیازهای دیگران و توصیه به مراقبت از بدن در ادیان الهی، ارتباط مستقیم دین با سلامت روان و کاهش ابتلا به بیماریهای روانی، تقویت عزت نفس و مثبت اندیشی و امیدواری با دینداری گفت با بدست آمدن این نتایج مثبت و بسیاری تحقیقات دیگر تاثیر دین و معنویت در غرب از حاشیه به صدر رسید همچنین ابراز کرد با اینکه قبلا در مقابل دین معنویت سکولار را ترویج می کردند اما نزدیک دو دهه است که معنویتی که در برخی دانشکده های پزشکی امریکا رواج دارد معنویت پیوسته به دین است نه معنویت سکولار.
وی در ادامه به موارد دیگری اشاره کرد و به نقل از دکتر کونیک استاد دانشگاه دوک از معتبرترین دانشگاههای ایالات متحده آمریکا و جهان که گفته بود قبلا مجلات علمی پزشکی این دانشگاه مقالات رابطه دین و سلامت را چاپ نمی کردند اما حالا چاپ می کنند، ادامه داد مطالعات مرکز دین معنویت و سلامت در برخی دانشگاههای امریکا کتاب هایی بسیار خوبی در این زمینه به چاپ رسانده است نشان داده شد افراد متدین کمتر دچار فشارخون شده، کمتر در بیمارستان بستری می شوند، سیستم ایمنی قویتری دارند و در صورت بیماری زودتر بهبود پیدا می کنند و نیز در بسیاری از مراکز درمان سرطان در امریکا از مشاوره معنوی و روحی با بیماران سرطانی برای کمک به بهبود روند درمان استفاده می کنند.
استاد گلشنی در پایان با اشاره به اینکه هم اکنون طب کل نگر در امریکا رواج دارد و در این رابطه انجمن سلامت و پزشکی یکپارچه، دانشگاه سلامت طبیعی و نیز مرکز ملی کل طب نگر تاسیس شده که تمام زیر شاخه های طب های سنتی و مکمل را در خود جا می دهد گفت دانشکده های علوم پزشکی ما بایستی با آشنا کردن دانشجویان با فلسفه و سایر علوم انسانی مرتبط به آنها دیدگاه کل نگر بدهند، در چرا که در همین رابطه هایزنبرگ گفته بود دنیا را فقط با تخصص خودتان نبینید و بزرگان علم هم گفته اند یک نگاه کل نگر به جهان داشته باشید همچنین جورج الیس از فیزیکدانان طراز اول دنیا معتقد است که دیدگاه کل نگر باید بر علم حاکم باشد و اکنون این دیدگاه توسط بسیاری از اندیشمندان غربی دنبال می شود اما متاسفانه عوامل نفوذی نگذاشته اند تحولات مهمی که در سالسان اخیر در سطح سرآمدان علم مطرح بوده در محیط دانشگاه های ما وارد شود که با بایستی در شکستن این حصار فکری و علمی بیشتر تلاش کنیم.
:
کامنت