• 1395/05/24 - 07:30
  • - تعداد بازدید: 573
  • - تعداد بازدید کنندگان: 573
  • زمان مطالعه: 1 دقیقه

دوره دانش افزايي استادان با موضوع اصول تعليم و تربيت

در ادامه برگزاري دوره دانش افزايي استادان در تابستان امسال، دوره اصول تعليم و تربيت باحضور تعدادي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه و دکتر عبدالعظيم کريمي مدرس دوره برگزار شد. اين دوره که در قالب 16 ساعت طراحي شده بود، در روزهاي 14،13،20 و21 مرداد در سالن اجتماعات ستاد مرکزي دانشگاه انجام گرفت.

306950.mp3 دوره دانش افزايي استادان با موضوع اصول تعليم و تربيت

در اين دوره ، تعليم و تربيت اسلامي مبتني بر رويکرد سلبي و با تکيه بر دو مفهوم قرآني تزکيه و ذکر مورد بررسي قرار گرفت که راهبرد تزکيه به مثابه استخراج درون مايه هاي فکري با شيوه کشف وشهود و ذکر به مثابه بازخواني و يادآوري ارزشهاي ديني و فطري قلمداد شد.


در ابتدا مقايسه دو رويکرد تزکيه و تدسيه مطرح گرديد که براي شيوه هاي ارتباط با مخاطبان(فرزندان، دانش آموزان و دانشجويان) براساس مخاطب محوري که بايد با مشارکت آنها تعليم و تربيت شکل بگيرد يعني فاعليت و عامليت يادگيري از جانب خود يادگيرندگان باشد. اين روش، خلاقانه، فعال و توام با شور و شوق يادگيري است.


اما رويکرد تدسيه(در مقابل تزکيه)، انفعالي و انتقالي است که معلم يا مربي دانش خود را به ديگري منتقل مي کند و اين انتقال صوري انگيزه کشف و استخراج دروني را از بين مي برد. و لذا براساس آيات قرآني اين روش موجب زيان در سرمايه گذاريهاي آموزشي  تربيتي مي شود.


در ادامه اين کارگاه که با پرسش و پاسخ و تبادل نظر همراه بود مباني ، اصول و روشهاي تربيت سلبي به شرح زير مطرح شد:


1.اصل پرسشگري براي کشف و استخراج براساس روايت "العلم خزائن و السوال مفاتحه"


2.اصل استخراج   براساس روايت  "الناس معادن کالمعادن اذهب والفضه"


3. اصل انطباق


4. اصل يادآوري و کشف


کارگاه دانش افزايي اصول تعليم و تربيت اسلامي با سرفصل هاي زير در اين دوره ادامه يافت:



  • شيوه هاي تغيير پارادايم از تدسيه به تزکيه

  • مولفه هاي يادگيري بابررسي هوش هاي چهارگانه منطقي، عاطفي، معنوب و مهارتي

  • حيطه هاي سه گانه تربيت(شناختي، عاطفي و رفتاري)

  • عوامل تعليم و تربيت( چه کسي،چه چيزي، با چه روشي، در چه موقعيتي، به چه کسي و با چه اهدافي)

  • مراحل تربيت (آماده سازي و عرضه کردن،پذيرش و سازماندهي)


در پايان هرجلسه،پرسش و پاسخ و نقد ونظر نيز مطرح شد و در حواشي نيز کليپ هاي آموزشي و اسناد پژوهشي براي مستند کردن نظريات ارائه گرديد.


     


 


     


     


 


منبع: دفتر هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاه علوم پزشکي ايران


 

  • گروه اخبار : اخبار پايگاه
  • کد خبر : 306950
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings